CD-recensies
Recensies CD: A Song of Trust – 2017
Kerk en Muziek, Arjan Versluis
Roden Girl Choristers – A Song of Trust
“Wat goed is, komt snel’. Dit gezegde is zondermeer van toepassing op de Roden Girls Choristers. In 2017 verscheen hun tweede cd. Het resultaat is nu al ronduit indrukwekkend te noemen. De koorklank is op een nog hoger niveau gekomen en is homogeen, overtuigend, zuiver en expressief[…]
Reformatisch Dagblad website, 26 oktober 2017, Patrick van der Linden
Onder de titel ”A Song of Trust” is de tweede cd van de Roden Girl Choristers verschenen. En wat voor een! Onder leiding van Sonja de Vries is het koor gegroeid tot een ensemble dat zich kan meten met de internationale top in dit genre.
Het koor richt zich op de uitvoering van kerkmuziek uit de Engels-anglicaanse traditie. Ook componisten buiten dit taalgebied komen aan bod, zij het dat hun werken uitstekend passen binnen de genoemde traditie of daarvoor zijn gecomponeerd.
De Messe Basse van Gabriel Fauré lijkt daarom op het eerste gezicht een vreemde eend in de bijt, maar valt in de programmering als tegenhanger van de Missa Brevis van Benjamin Britten volledig op zijn plek.
Met dit werk van Britten heb ik direct een van de muzikale hoogtepunten genoemd. Als compositie vernuftig, verrassend en ontroerend; in de uitvoering precies, ademend en buitengewoon fraai van klank.
Vermeldenswaard zijn ook de begin dit jaar gecomponeerde ”Canticles” (de Lofzang van Maria en de Lofzang van Simeon) van de hand van organist Sietze de Vries, die overigens als begeleider opvalt door niet op te vallen. Dat is wat mij betreft een enorm compliment: niet alleen de registraties zijn geslaagd, maar ook het muzikale meeademen met het koor draagt bij aan deze luisterervaring.
Wellicht valt het ”In Paradisum” uit het Requiem van Fauré wat uit de toon in deze programmering en komt het daarom wat bevreemdend op me over. Tegelijkertijd heeft het werk zo veel „smoothness” (citaat van Sietze de Vries) en interne schoonheid dat dit in het geheel niet stoort bij het luisteren.
—
Orgelnieuws.nl, 15 augustus 2017
—
Nederlands Dagblad, 21 juli 2017, Roel Sikkema
—
Recensie CD: Sietze de Vries, Orgel in de Maria Frieden Kirche te Dübendorf m.m.v Roden Girl Choristers
Sietze de Vries heeft opnieuw van zich doen spreken door mee te werken aan een fraaie cd-productie. Ditmaal betreft het een cd met werken van Johann Sebastian Bach en Felix Mendelssohn-Bartholdy en een improvisatie. Deze werken zijn opgenomen op het in 2014 voltooide Edskes-orgel in de Katholische Stadtkirche Maria Frieden te Dübendorf (Zwitserland). Op deze geluidsdrager leveren de Roden Girl Choristers onder leiding van Sonja de Vries eveneens een belangrijke bijdrage.
Edskes heeft met zijn nieuwe orgel (37 stemmen) opnieuw blijk gegeven van zijn vakmanschap. In het voorwoord omschrijft Dirk Trüten, cantor-organist in Dübendorf, het instrument als volgt: ‘Het instrument representeert vooral een laat-Barok orgeltype, waarbij poëtische kleuren in het grondstemmenbereik ruimschoots voorhanden zijn, zonder dat een heldere klank ontbreekt. Dit klankideaal was tot in de negentiende eeuw te horen en sluit daarom ook aan bij Mendelssohns kunst ‘die Orgel zu behandeln und für diesselbe zu denken’. Met andere woorden: de programmakeuze van Sietze de Vries is logisch. Het pedaal is helemaal zelfstandig met zijn uitgebreide dispositie (geen pedaalkoppels) en het staat in een aparte kas tegenover het Hoofdwerk en het Positief. Dit bevordert de transparantie in de polyfonie.
De Vries begint zijn recital met een sterke vertolking van Bachs ‘grote e-moll’ (BWV 548). We horen soeverein en stabiel spel, dat overigens geldt voor de hele cd! Om luistermoeheid door een langdurige plenumklank te voorkomen, koos De Vries ervoor om tussen het praeludium en de fuga het prachtige koraal ‘Herr Gott, nun schleuss den Himmel auf’ (BWV 617) in te lassen. Begrijpelijk, alleen vraagt het halfslot van het koraal (vijfde trap in a-mineur) mijns inziens om een ander tonaal vervolg dan de start van de fuga in e-mineur.
Het programma wordt vervolgd met ‘Allein Gott in der Höh sei Ehr’. Er worden drie orgelbewerkingen van Bach vertolkt. De eerste (BWV 662) speelt De Vries een toon lager dan het origineel, dus in G in plaats van in A. Een terechte keuze, want de Roden Girl Choristers zingen drie verzen (in G) van het koraal, dat de triniteit bezingt, in alternatim met de orgelbewerkingen. De koorklank van dit semi-professionele meisjeskoor (circa 22 zangers) onder leiding van Sonja de Vries is zuiver en overtuigend. Een bijzondere prestatie, want de leeftijd van de dames varieert van 8-16 jaar. De rol van de soliste Sanne Akkersma is ontroerend mooi.
In het motet Laudate Pueri van Mendelssohn (tekst is gebaseerd op de opening van de psalmen 113 en 128) is er een heel fraai teamspel te horen tussen dirigent, koor en organist. Het Edskes-orgel is door de klankkleuren en de opstelling een uitstekend begeleidingsinstrument.