Nieuws

St. Salvators Chapel Choir van University of St. Andrews uit Aberdeen op bezoek

Een link naar een stuk in het Roder Journaal.

De website van het koor.

Het Dagblad van het Noorden had ook een artikel op 10-6-2016 over dit concert.

 

Artikel: Zingen geeft zelfvertrouwen

Interview met Sonja de Vries en Rintje te Wies

Dagblad van het Noorden

14/09/2012

Door Minke Muilwijk

 

 

 

Het Roder Jongenskoor is inmiddels een begrip en de Roden Girl Choristers gingen afgelopen zomer ook al op tournee naar Engeland. Professionele kinderkoorzang komt uit Roden. Dat daar een koorschool bij hoort, waar de jeugdige koorzangers worden opgeleid, is minder bekend. Maar hier leren kinderen dus zingen, prachtig zingen, mits ze bereid zijn een inspanning te leveren. Morgen is er een open dag.

 

Sinds de muzikale vorming geen vak meer is op de basisschool, is het met de zangkunst in Nederland treurig gesteld. Wel worden er veelvuldig musicals opgevoerd, maar daar wordt nauwelijks echt in gezongen. Bekende kinderliedjes als Elsje Fiederelsje en De Stoker en de machinist, die kennen kinderen niet meer. “Terwijl het heel basaal is, het zit in ieder mens, om uiting te geven aan emotie, om muziek te maken met elkaar,” zegt Sonja de Vries, artistiek leider van de Roden Girl Choristers en docent Algemene Muzikale Vorming (AMV). “Dit vind ik zelf een van de mooiste dingen van de koren, juist die verschillende leeftijdsgroepen die zich met elkaar inzetten voor iets bijzonders.”

 

De Vries is, samen met Rintje te Wies, de drijvende kracht achter zowel de twee koren als de koorschool in Roden. Die koorschool zorgt voor de nieuwe aanwas van koorleden: na een jaar intensieve training als cymbalist kan de jonge koorzanger, als hij of zij voldoende vorderingen heeft laten zien, doorstromen naar het b-koor, waar hij door nog meer te zingen en te oefenen wordt klaargestoomd voor het a-koor.” Maar dan kún je ook echt iets,” lacht Te Wies, die de Roder Jongens onder zijn hoede heeft. En wie de koren uit Roden heeft horen zingen, die kan getuigen dat dat inderdaad zo is.

 

Daarom is de kooropleiding ook niet vrijblijvend. “Vanuit de jongens heeft dat ook te maken met hun beperkte houdbaarheid,” zegt Te Wies. “Als je iets wilt bereiken moet je in een relatief korte tijd veel met die jongens doen; dat is een gemeenschappelijk basis. Wij hechten veel waarde aan solfège, aan het muzikale voorstellingsvermogen. Het is gewoon training. De jongens raken eraan gewend muziek in hun hoofd te hebben. Memoriseren gaat heel snel, ze zitten in een heel leerbare fase, tussen 7 en 12 jaar, dat maakt ook uit. Daar moet je goed gebruik van maken.” Dat betekent: elke week les en regelmatig oefenen, ook thuis. “Dat lijkt misschien veel, maar het gaat vanzelf, het is beslist geen kadaverdiscipline.”

 

Tegenwoordig moet het al gauw vooral makkelijk behapbaar zijn en niet teveel energie kosten, zegt De Vries. “Maar dan mis je de ervaring van samen een inspanning leveren, boven jezelf uitgetild worden. Wij zijn met het meisjeskoor in Engeland geweest, dat is zo iets samenbindends, een sfeer van elkaar helpen en er voor elkaar zijn, je aan elkaar optrekken, dat is zo waardevol in deze maatschappij. Kinderen krijgen er ook veel zelfvertrouwen door. Veel kinderen die op school niet hun draai weten te vinden, voelen zich wel veilig in deze groep. Iedereen wordt geaccepteerd. Het enige criterium is dat je ervoor gaat. Want dat is het enige wat niet wordt geaccepteerd: dat je je niet inzet.”

Recensie: Choristers&Cathedrals

 

Recensie: Choristers&Cathedrals, concert in de Jozefkerk van Assen

Dagblad van het Noorden

25/06/2012

Door Paul Herruer

Toegekend: 4 sterren

 

 

Met het programma Choristers&Cathedrals treden de Roden Girl Choristers nog op in Haarlem en eind volgende maand gaan ze ermee naar Engeland. Daar zingen ze niet  alleen in een paar grote kathedralen en kerken, maar gaan ze ook aan het werk met Engelse dirigenten.

 

Het programma wordt gebracht als een Evensong, ofwel een gezongen dienst, zoals die overal in Engeland gehouden worden. Op een stukje Händel na, dat overigens van oorsprong een wereldse tekst had, is het dus gebruiksmuziek van componisten die kerkorganist waren; altijd melodisch aantrekkelijke zanglijnen met smaakvolle orgelpartijen eronder, maar niet altijd even boeiend. Wat dat betreft was het Cantate Domino van organist Sietze de Vries vitaler dan sommige Engelse bijdragen, die in de Jozefkerk in Assen opleefden als er tweestemmig gezongen werd.

 

Over de zang van de Roden Girls niets dan goeds te zeggen:trefzeker op een enkel vlekje na, soepel in de hoge liggingen en geconcentreerd in klank. Alleen zou hun uitspraak van het Engels wat minder internationaal en meer kerkelijk Engels mogen zijn, met wat rondere klinkers en dat soort kleinigheden.

 

Associaties met engelenzang hoeven we niet te hebben: ze noemen zichzelf een meidengroep. Zo goed hoor je meidenkoren niet gauw, wat ook blijkt uit hun recent verschenen cd It is a thing most wonderful.

 

We zouden ze graag eens in ander repertoire willen horen dan Anglicaanse kerkmuziek en er als tip bijgeven dat er tweestemmige middeleeuwse muziek is die ze vast heel goed kunnen zingen.

RGC weblog van de Engelandreis

Choristers & Cathedrals

De Roden Girl Choristers zijn in de zomer van 2012 en 2015 op tournee in Engeland geweest. Wat we allemaal beleefd hebben? Lees meer op http://rgcblog.nl

 

Recensie cd: It is a thing most wonderful

 

Cd recensie: Gezang van engelen

Dagblad van het Noorden

14/11/2011

Door Job van Schaik

Toegekend: 4 sterren

 

Stel je een kathedraal voor in Engeland. Je loop naar binnen en uit het koor klinkt hemels, licht omfloerst gezang op. Je hoort dat het kinderstemmen zijn, maar ziet de zangers niet. Een jongenskoor, denk je. Maar als je de bron van het engelenzang ontdekt hebt, blijken het meisjes te zijn. En je laat je meevoeren op de melodieuze anthems, missen en ander liturgische muziek uit de Engels-Anglicaanse kerk, en de prachtige orgelbegeleiding. Stop de debuut-cd It is a thing most wonderful van de Roden Girl Choristers in de cd-speler, sluit je ogen en je ondergaat een soortgelijke ervaring. Met dit verschil dat je in Engeland het mooie Magnificat en Nunc Dimittis van Rintje te Wies niet zo snel zult horen. Net zo min als het Cantate Domino dat organist Sietze de Vries speciaal voor deze cd schreef. Aan de verstaanbaarheid moet nog wel gewerkt worden en de klank mag iets scherper,  maar verder niets dan lof. Een prachtig debuut!

Recensie cd It is a thing most wonderful

 

Recensie cd: It is a thing most wonderful

Reformatorisch Dagblad

15/02/2012

Door Evert van Dijkhuizen

 

 

Het Drentse Roden wordt in de muziekwereld direct gelinkt aan zijn op Engelse leest geschoeide jongenskoor. Dat ze in het noorden ook al ruim tien jaar een dito meisjeskoor runnen, is minder bekend. Wellicht brengt de cd ”It is a thing most wonderful” daar verandering in. Het is het eerste schijfje van het Roden Girl Choristers. Een visitekaartje dat klinkt als een klok.

 

Het koor staat onder leiding van Sonja de Vries, die orgel, piano en klavecimbel studeerde in Zuid-Afrika. Haar man, organist Sietze de Vries, is vaste begeleider. Het repertoire omvat, hoe kan het anders, Engels-anglicaanse kerkmuziek.

 

De twintig dames in de leeftijd van 7 tot 15 jaar repeteren twee keer per week; een aantal van hen krijgt privézangles. De resultaten zijn ernaar. Technisch gezien staan de meiden hun mannetje. Ze zingen muzikaal en mooi afgewerkt, ook in het hoge register. Dat jonge meiden zich lenen voor het zingen van dit soort kwaliteitsmuziek verdient sowieso een compliment.

 

De hele cd dwingt tot aandachtig luisteren, maar twee hoogtepunten mogen apart vermeld worden. Het eerste vanwege zijn vocale schoonheid: de melodieuze ”Christchurch Mass” van Malcolm Archer. Het tweede vanwege het instrumentale aandeel van Sietze de Vries, die meesterlijk improviseert over ”The old hun­dredth”, bij ons bekend als de melodie van Psalm 134. De variaties, waarbij De Vries het orgel van de Martin Luther Kirche in het Duitse Emden boeiend presenteert, worden afgewisseld met eenstemmig gezongen coupletten van het lied. Indrukwekkend.

 

Deze cd maakt één ding duidelijk: ook met amateurzangers kun je een hoog muzikaal niveau bereiken. Als je als dirigent maar eisen durft te stellen.

 

Uitwisselingsweekend: Kathedrale Koorschool Haarlem


 

Tijdens het laatste weekend van maart 2010 was er een uitwisseling met de koorschool van Haarlem. Behalve 4 workshops, stond er op zondag 29 maart een gezamenlijke uitvoering van de Stabat Mater van G.B. Pergolesi op het programma. De Katholieke Bavo in Haarlem leende zich hier erg mooi voor.

 

 

 

Het Stabat Mater is een inspiratiebron van alle tijden. Van het verleden, maar dus ook van het heden. Het Stabat Mater is van oorsprong een liturgisch gedicht. Het ontstond in de Middeleeuwen, in de marge van de officiële liturgische gezangen. De tekst beschrijft het leed van Maria bij de kruisdood van Jezus. Het werd als beeldenreeks blijvend in het Romeins missaal geschreven en daarmee een erkend onderdeel van de liturgie.